Sunday, July 05, 2009

Saat Itu..


Alhamdulillah
Segala puji bagi Allah,Rabb sekalian alam..dariNya kita diberikan kehidupan dan kepadaNya juga kehidupan ini dikembalikan,bukankah kehidupan ini adalah sebuah pinjaman?

Bagaimana kita mencorakkan kehidupan kita begitu jugalah nilaian Allah terhadap kita,andai kehidupan ini kita isi dengan pengubudiahan yang total kepadaNya maka kita akan mendapat kasih sayang yang total juga dariNya.

Mukmin yang dikasihi Allah ialah yang banyak manfaatnya terhadap orang lain,maka kerapkali soalan ini mengasak minda dan hati saya,

"Adakah aku sudah bermanfaat terhadap orang lain?".

Bukankah jiwa ini milik Allah,maka saya amat rindukan jiwa ini dapat kembali kepadaNya dengan keadaan yang suci yang paling Dia sukai..Saya rindukan SYAHID.

Berikut adalah dua rentetan peristiwa yang amat terkesan kepada hati saya..

1.Kembalinya senior MATRI saya Muhammad 'Ammar b. Zulkifli ke Rahmatullah dalam kemalangan jalan raya di Kaherah,Mesir pada 11 Jun 2009(mesir ktika tu 10 jun) ikut waktu Malaysia,tarikh itu ialah tarikh ulangtahun saya yang ke-20..Allahyarham meninggal dalam usia 21 tahun..

2.Kembalinya senior DQ gen 7 yang juga merupakan orang kampung saya,Muhammad Nabil b. Marwan ke Rahmatullah pada hari Khamis malam Jumaat 2 Julai 2009 disebabkan penyakit bengkak hati..Allahyarham juga meninggal dalam usia 21 tahun..

Bilakah giliran saya?

Saya berkongsi berita kematian mereka dengan ibu saya,maka kata mak,

"Betapa gembiranya seorang ibu yang mendapat anak yang soleh seperti mereka,dan anak yang sangat Allah kasih sebab tu Allah ambil mereka awal..seorang berjuang di medan belajar dan seorang lagi menyucikan diri dengan kesakitan yang Allah beri sebagai lambang kasih sayangNya..kalaulah anak mak macam tu.."

Semoga Allah mengambil saya dalam keadaan hamba yang benar-benar HAMBA,hamba Allah yang Rabbani.

Wallahualam..

No comments:

Post a Comment