Thursday, May 20, 2010

Warkah Tarbawi



Almost kebanyakkan mahasiswa-mahasiswi gembira bila cuti menjelang, sebab waktu cutila mereka dapat spent time dengan keluarga, tidak sibuk dengan assignment, boleh jalan-jalan, boleh menonton puas-puas dan macam-macam lagi perkara yang boleh dilakukan sama ada yang bermanfaat atau sebaliknya.

Tapi bagi sebilangan orang, mereka akan bimbang jika cuti ini akan menipiskan dinding iman mereka dalam keadaan sedar, separa sedar atau tidak sedar. Ini yang dikatakan iman suasana, sentiasa berubah mengikut suasana.Perkara yang sangat membimbangkan.
Macam dah lari dari tajuk asal pula..

Bingkisan yang ingin dikongsikan ini dipetik dari warkah lama seorang senior, moga ianya dapat men'charge' kembali jiwa kita dan menjernihkan kembali kefahaman kita.

Kita semua umpama pemancing yang dibawa ke sebuah lubuk yang penuh dengan pelabagai jenis ikan. Tinggal lagi satu usaha macam mana hendak pastikan bahawa ikan-ikan tersebut dapat ditangkap. Untuk dapat ikan, perlu adanya umpan sama ada cacing atau kelkatu. Biasanya seorang pemancing juga akan bawa bekas untuk muatan hasil tangkapan mereka. Bagai seorang pemancing, sedar tak sedar, sekarang ini kita semua dibawa ke sebuah lubuk ilmu yang tak terkira nilai harga bagi seorang yang berjiwa gersang dan sentiasa menanti hujanan ilmu Allah S.W.T yang luas. Umpan utama yang dapat dapat memikat ilmu adalah sabar dan ikhlas, kata Imam Syafie' Rahimahullahuanhu: Tidak kamu dapat ilmu kecuali dengan bersabar atas ujian. Manakala bekas untuk simpan ilmu ialah dada/hati, dalam masa yang sama buku dan tulisan juga membantu.

Mendapat ilmu bukan mudah, akan tetapi memerlukan usaha ynag gigih dan berterusan. Ilmu tak akan datang menyembah depan kita, apatah lagi datang melutut dihadapan kita. Jauh sekali manusia bisa pandai secara sendiri kecuali melalui jalan belajar. Memetik sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud:

"Sesungguhnya ilmu itu melalui belajar, dan feqah (kefahaman) melalui cara menuntut dan barangsiapa yang dikehendaki Allah S.W.T dengannya kebaikkan, akan diberi kepadanya kefahaman dalam agama."

Perlu diingat, pertama, hakikat ilmu yang sebenar adalah ilmu adalah ilmu yang boleh membawa manusia mengenal Khaliqnya, ilmu yang boleh menundukkan hati dan boleh membawa seseorang kepada takut dan gerun kepada Allah S.W.T. Sebagaimana yang diterangkan Allah S.W.T dalam surah Fatir:8 yang mana orang paling takut kepadaNya ialah golongan orang yang berilmu (ulama'). Kedua, kata ulama', ilmu itu 2 jenis, iaitu:

Ilmu di hati : ilmu yang dipelajari dengan ikhlas serta dalam masa yang sama ianya diamalkan.

Ilmu di lidah : itulah ilmu yang hanya pandai diungkap, berhujah, tetapi tidak melalui proses amalan dan penghayatan.


Justeru pastikan ilmu yang jenis pertama kita dapatkan kerana keikhlasan itu buah keimanan. Manfaat waktu muda sebelum datangnya tua.

العلم في الصغر كالنقش في الحجر
والعلم في الكبر كالرسم في البحر

Wallahualam..

No comments:

Post a Comment