Saturday, May 23, 2009

Dia Pergi..


Setiap yang hidup pasti akan mati,dan setiap kematian akan diiringi dengan kelahiran,begitulah fitrah alam,itulah Sunatullah.

Begitu juga dengan orang yang kita kasih yang kita sayangi,satu hari nanti pinjaman Allah itu pasti akan kembali semula kepada Allah.

Tanggal 14 Mac saya kehilangan ummi yang saya kasihi,wanita yang saya sayangi ini merupakan pendidik saya ketika di MATRI.Beliau dikenali dikalangan pelajar dengan panggilan ummi,beliau merupakan isteri kepada mudir kami,dari beliau saya tahu tentang hikmah orang tua berada dalam semangat orang muda.Semoga Allah menempatkannya bersama para solihin dan orang-orang yang bertaqwa.

Minggu berikutnya,khabar kematian kaum kerabat dan orang yang saya kenali datang menjengah dan tidak putus-putus hingga hari ini..

Saya jadi bimbang,jadi khuatir,bagaimana dengan saya?Bila agaknya giliran saya?Seperti apa kematian saya?Persoalan ini seringkali mengasak kotak fikiran saya..Akhirnya saya kelelahan.

Justeru saya harus mencari jawapan untuk persoalan-persoalan tadi,ya satu hari nanti saya pasti akan kembali kepadaNya, dan berhadapan denganNya, saya perlu siapkan dengan bekalan,bekalan amalan yang diredhai Allah.

Biarlah kematian saya nanti,suatu kematian yang dirancang,dirancang disini bukannya membunuh diri ya tapi kematian yang diiringi amalan sebagai bekalan,kematian seorang hamba yang bersedia bertemu dengan Rabbnya,kematian yang menjanjikan syurga dan kematian yang meninggalkan sesuatu manfaat untuk ummah.

Oleh itu,marilah kita sama-sama merancang kematian kita...


2 comments: