Thursday, October 22, 2009

Aku, Usaha, Tawakal dan Natijah



Alhamdulillah..
Barangkali itulah lafaz kesyukuran meniti di bibir students CFS IIUM, almaklum result final exam untuk sem ni baru je di umumkan petang tadi.

Result saya??
Alhamdulillah..nikmat yang Allah bagi ni bermakna tanggungjawab pun makin banyak. Dan salah satu cara untuk mensyukuri nikmat Allah ni ialah dengan memperbanyakkan amal.

Baru kini saya memahami usaha, tawakal dan natijah tu bagaimana sebenarnya. Dah 2 dekad baru nak memahaminya? Tapi tak apa, selagi mana Allah bagi kesempatan selagi itu kita cari hikmahnya.

Pernah tak terfikir, aku dah berusaha sungguh-sungguh, dah tawakal sampai nangis-nangis, tapi kenapa natijah aku tak seperti yang aku harapkan? Mungkin aku ni terlalu banyak dosa sampai Allah tak terima doa aku?

Saya pernah berfikiran begitu satu masa dahulu. Tapi baru saya sedar, pemikiran sebegitu sebenarnya salah kerana berbaur perasangka terhadap Allah, agak lewat saya menyedarinya. Tapi sekarang saya dah faham konsep usaha tu bagaimana, tawakal tu bagaimana, dan natijah tu bagaimana. Allah jua yang bagi kefahaman.

Mungkin dah biasa ditanamkan dalam hati kita, kalau belajar tu kerana Allah, buat revision pun kerana Allah, membaca pun kerana Allah. Ya, perkara ni dah ditanamkan dalam diri kita sejak kecil lagikan. Tapi tau tak belajar kerana Allah tu bagaimana? Persoalan ini agak kurang ditekankan.

Belajar, buat revision, membaca tu merupakan usaha, bilamana kita sebut usaha kerana Allah that's mean kita menjadikan usaha itu sebagai amal, sebagai ibadah, sebagai mata ganjaran akhirat kita. Point ni yang selalu dilepas pandang, meningkatkan saham akhirat. Fikirkan, bagaimana nak meningkatkan saham akhirat, cukupkah ibadah khusus kita untuk tingkatkan saham akhirat? Atau amal kebajikan kita yang tidak seberapa itu dapat menjamin kita?
Ketahuilah, sesungguhnya perkara yang paling dekat dengan manusia, yang paling mudah untuk manusia dapatkan pahala ialah usaha=kerja=tenaga, maka jadikanlah usaha itu sebagai amal dan ikhlaslah dalam beramal.

Acapkali kalau kita berdoa kepada Allah mengharapkan natijah yang baik, berlegar di ruang mata kita usaha-usaha kita. Disitu menggambarkan kita kurang yakin terhadap Allah, sebab di sudut paling dalam hati itu masih meletakkan usaha sebagai penjamin. Seolah-olah usaha itu sebagai cagaran, "Ya Allah, aku dah berusaha banyak ni maka berilah aku banyak ni...", adakah betul begitu? Tepuk dada tanyalah ustaz..
Tawakal itu meletakkan sepenuh pergantungan kepada Allah selepas berusaha kan? Nah, justeru serahkan natijah itu kepada Allah.

Natijah itu milik Allah..anugerah Allah kepada hambaNya. Dan tak ada satu pun natijah yang Allah bagi itu sia-sia. Kalau Allah bagi kejayaan, Allah suruh kita bersyukur, bukankah Allah mencintai orang yang bersyukur. Dan kalau mendapat kegagalan, kegagalan itu hanya pada pandangan manusia sahaja, Allah suruh kita bersabar, dan bukankah Allah juga mencintai orang yang bersabar.

Wallahualam.

No comments:

Post a Comment