Friday, January 15, 2010

فاقد الشيء لا يعطيه


فاقد الشيء لا يعطيه

Pepatah Arab yang bermaksud orang yang kehilangan sesuatu tidak dapat memberi, agaknya gambaran yang tepat untuk menggambarkan diri saya ketika ini.

" Along, kenapa x update blog?"

Soalan lazim yang selalu abah tanya dalam telefon..hu3 macam mana nak jawab ye??
Senyuman tawar je yang mampu di bagi..(^_^)

Teringat balik kata Ustaz Pahrol Mohd. Juoi, penulisan ini gambaran hati, apa yang kita rasa, apa yang kita lalui, perkara ini yang kita ingin kongsi dalam konteks yang bermanfaat untuk orang lain.


Berbalik kepada pepatah tadi tu, orang yang kehilangan sesuatu tidak dapat memberi.
Apa kaitannya dengan saya dan penulisan yang saya maksudkan kan?

Sebenarnya konteksnya meluas, orang yang tiada ilmu, dia tidak akan dapat sampaikan sesuatu yang ilmiah kepada orang lain, bos yang tiada duit, dia tidak boleh memberi gaji kepada pekerjanya, orang yang tiada makanan, dia tidak boleh memberi makanan kepada orang lain..Itulah maksudnya " orang yang tiada sesuatu tidak akan dapat memberi "..

Jom lihat konteks yang lebih tinggi sikit, jika seseorang nak sampaikan Islam kepada orang lain, tapi dalam hati dan dalam diri dia tak tertegak pun Islam, boleh ke dia bagi kefahaman Islam tu kepada orang lain?
Atau seorang dai'e yang ingin mentarbiyah ummah, tapi dirinya tak ditarbiyah terlebih dahulu, mampukah dia nak mentarbiyah ummah?
Atau seorang penulis yang ingin menyentuh hati pembacanya, tapi dia sendiri menulis sesuatu bukan dengan hati, adakah orang akan terkesan dengan penulisannya?

Konteks yang lebih tinggi lagi, seorang hamba yang ingin perhatian Rabbnya, tapi x ada usaha untuk itu, layakkah dia mendapat perhatian dari Rabbnya? Seorang yang inginkan syurga, tapi tak ada sedikit amal pun untuk membeli syurga itu, dapatkah dia akan syurga?

Sebenarnya manusia ini terlalu banyak yang diinginkan tapi kedekut untuk memberi, banyak impian tapi kurang berusaha, banyak angan-angan tapi tidak bergerak untuk merealisasikan..Sama-sama muhasabah, tingkatkan amal, perbaiki iman..(n_n)

wallahualam..



3 comments:

  1. Assalamualaikum. Ukhti, macam mana ya bunyi pepatah tu?

    ReplyDelete
  2. فَاقٍدُ الشَّيْءِ لاَ يُعْطِي...

    ReplyDelete
  3. 'Faaqidus-Syai'e la yukteeh'. Syukran.

    ReplyDelete