Monday, April 18, 2011

Tahun Pertama Berlalu


Assalamu'alaikum
Senyum dulu sebelum memulakan bicara..

Alhamdulillah, Allah jualah yang memberi kesempatan, yang memberi peluang, yang memberi kemampuan untuk menelusuri kehidupan selaku 'abidnya.
Alhamdulillah, tahun pertama pengajian dah berlalu. Rasa tak puas lagi belajar subjek-subjek yang dah diambil.

Banyak episod suka-suka (bukan suka-duka,sebab saya senang dengan semua perkara yang berlaku) yang dilalui, Alhamdulillah..

Redha dan Ikhlas

Redhalah dengan apa yang dilalui, ikhlaslah dalam apa jua amalan, berlapang dadalah terhadap segala sesuatu. Maka, kita akan menemui hati yang sejahtera, kehidupan yang tenang yang dipacu oleh jentera keimanan.
Jadi, asasnya berbalik kepada persoalan keimanan kembali.

Boring ye, sikit-sikit cakap perihal keimanan? Maaf, sebab saya melihat ini sebagai sesuatu yang besar. Kita boring kerana kita tidak merasai, kita boring kerana kita tidak memahami, begitu juga ilmu, kita rasa penat belajar, kerana ilmu itu hanya sekadar untuk diketahui, tetapi sebaliknya, jika kita belajar untuk memahami dan mengimplementasikan dalam kehidupan, ia akan menyebabkan kita rasa bahagia dalam proses menuntut ilmu.

Teringat satu syair arab yang saya hafal waktu kecil-kecil dulu (p/s : dulu hafal syair ni sebab nak dapat hadiah, tapi sekarang saya lihat maksudnya lebih berharga daripada hadiah yang diberi).

اصبر على مر الجفا من معلم فإن علم في نفراته

.....panjang lagi, tapi memory dah full. = )


No comments:

Post a Comment