Sunday, June 27, 2010

Dua Kampung Halaman


Notes yang rasanya bisa me"refresh" diri.
Moga ada manfaatnya.(n_n)

...........................................................

Kehidupan ini sama seperti asap yang sebentar sahaja kelihatan lalu senyap.Sesungguhnya seperti nafas sahaja,dan semuanya sia-sia...

Ramai yang berharap hanya untuk kehidupan di dunia ini,dan mereka menganggap inilah 'kampung halaman' yg sebenar.setiap hari mereka hanyala sibuk dgn urusan -urusan dunia ini.,sibuk mncari duit,sibuk bekerja,sibuk dgn kesukaan.mereka melupakan diri bahawa saat akan tiba apabila semuanya berakhir dan kita akan kembali kepada 'kampung halaman' yg hakiki,iaitu syurga atau neraka.

kehidupan juga penuh dgn penderitaan dan air mata.walau bagaimanapun, Allah mmberi petunjuk,ajaran dan jalan utk mngendalikan diri,kerana kehidupan dan kampung halaman yg sebenar bukanlah di dunia yg sementara ini tetapi di syurga yg kekal...

Jadi berwaspadalah supaya jgn menghanyutkan diri dalam dosa dan kesenangan-kesenangan dunia yg sementara.Ikutilah ajaran dan jalan Allah agar kita hidup selamanya dalam rahmatNya,iaitu di perkampungan syurga yg luasnya seluas langit dan bumi..

Di akhirat ada dua tempat tujuan bagi roh manusia iaitu Syurga dan Neraka.seketika roh manusia ditentu masuk ke salah satu tempat itu,maka orng itu akan kekal di situ..manakah yg kita pilih??

Sekarang kita sedang berjalan menuju ke destinasi yg kita sendiri pilih-syuraga atau neraka-.
Allah menyediakan dua jalan untuk kita pilih.terpulanglah kepada kita untuk memilih sama ada jalan ke syurga atau jalan ke neraka.
Namun begitu,Allah sudah memberitahu kita di dalam Al-Quran,tentang betapa nikmatnya kehidupan dan pengalaman mansi di syurga.begitu juga dijelaskan betapa azabnya kehidupan dan pengalaman ngeri di neraka.

Sebagai makhluk Allah yg diberi kesempurnaan akal fikiran, manusia boleh berfikir kesan dan risiko yg bakal diterima akibat dari seseuatu tindakannya.setiap sesuatu ada sebab musababnya.Allah masukkan seseorang itu ke syurga,kerana dalam hidupnya di dunia ini,dia memilih jalan ke syurga.Begitu juga Allah memasukkan seseorang itu ke nraka,kerana hidupnya dia sengaja memilih jalan ke neraka.Terpulanglah kepada kita hendak mengikuti perjalanan ke syurga atau perjalanan ke neraka..

1- SYURGA
Inilah tempat bersara yg paling indah dimana taman-taman yg teduh dapat dinikmati dan ada kesabaran,kehormatan dan salam.di sini mereka yg disucikan dr dosa akan hidup bersenangan sambil memuji Allah yg menghapuskan dukacita mereka untk selamanya.
fikiran kita tak mampu membayangkn bagaimana indahnya syurga itu. org yg menuruti ajaran Allah dan mgikuti jln yg dtunjukkanNya akn berada di tempt ini.
Org yg sudah berada di dalamnya,kekal selama-lamanya.

2-NERAKA
Inilah tempat seksaan yg mengerikan dan tempat kesedihan serta kesengsaraan,dimana pakaian,selimut dan tempat tidur dibuat dari api. diatas kepala dan dibawah kaki,api berlapis2. dimana2 pun penuh api,asap hitam dan kegelapan.mata menjadi buta,telinga menjadi tuli dan mulut menjadi bisu. mereka yg brada disisi mgalami pnderitaan yg tidak tperikan dan tiada hentinya. mereka tidak mati dan tidak pula hidup,tetapi mgalami sekaan tnpa kesudahan.

~TUNJUKI KAMI JALAN KE SYURGA~

agama dan syariat-syariatnya harus ditaati dan dilaksanakan sepnjg umur hdup manusia. manusia juga dharuskn untuk selalunya bmurah hati. hanya apabila manusia dapat mjalankan segala hal2 tersebut degan penuh maka manusia dapat mncapai syurga. mgkinkah kita hidup dengan sempurna?

berapa tekunkah kita sepatutnya mjlankan syariat-syariat agama ataupun berapa banykah kita melakukan amal2 soleh agar dapt masuk ke syurga?

oleh krana manusia tidak akn psti dapt masuk ke syurga,maka bnyk org tggl keragu-raguan,dgn kbmbangan dan kegelishan. spnjang zaman org selalu bdoa kpd Allah agr dtunjukkan jln yg lurus agr dpt mcapai syurga
" tunjukilah kami jalan yg lurus....." Al-fatihah:6

tunjukilah kami jln yg lurus bererti tunjuki kami jaln ke syrga. inilah idaman setiap insan. inilah cita-cita setiap manusia yg berakal...

salam perkongsian..


No comments:

Post a Comment