Saturday, May 14, 2011

Iktibar Dari Kisah Masyarakat


Bila bersembang dengan abah, banyak kisah masyarakat yang saya dapat, dan kesemua kisah tersebut punya iktibar dan hikmah yang sangat bererti. Abah tidak banyak bersuara, justeru sekali bersuara, cepat-cepat sediakan telinga dan jiwa.
Hikmah hidup bermasyarakat mengenang dunia yang singkat, kehidupan abadi di akhirat penuh rindu yang sarat.

Mak Cik Si Penjual Tempe

Ada seorang mak cik, dia ini merupakan seorang pembuat dan penjual tempe, dan dia juga hamba Allah yang baik. Hanya ini sahaja mata pencariannya untuk menyara hidup keluarga. Setiap hari dia akan ke pasar untuk menjual tempe buatannya. Alkisahnya suatu hari, tempe buatannya tidak masak dan masih mentah, tak pernah mak cik ni buat tempe tak menjadi (barangkali ini pengalaman pertama). “ Tidak mengapa, mungkin sekarang tak masak lagi, insyAllah waktu nak menjual nanti masaklah dia.” Bila tiba di pasar, tempe tersebut masih juga belum masak. “ Tengah hari nanti, masaklah dia.” Dari pagi menginjak ke tengah hari, tempe tersebut masih juga belum masak, dan tiada barang satu tempe pun terjual lagi. Mak cik ini pun mulai gelisah, tapi masih tetap cuba menjaga sangka baiknya dengan Allah, masih meletakkan harapan agar petang nanti tempe tersebut masak dan boleh dijual. Ternyata harapan mak cik itu hanya tinggal harapan, tempenya tetap jugak tidak masak ketika petang menjengah. Maka mak cik ini dalam upayanya untuk ikhlas, terpaksa mengemas untuk pulang. Tiba-tiba, datang seorang pembeli yang hendak membeli tempe, dan dia hanya inginkan tempe mentah sahaja…tempe yang lain-lain, dia tak nak. Maka pembeli tersebut membeli semua tempe mentah mak cik tersebut dengan harga yang tidak pernah mak cik ini bayangkan.(mula-mula mak cik ni bagi tempe mentah tersebut, free je)..Nak tahu, kenapa pembeli tu hendak sangat tempe mentah?..Pembeli tersebut mahu poskan tempe untuk anaknya di luar negara, justeru tempe yang mentah apabila tiba di sana pasti akan masak, adapun tempe yang masak jika dihantar ke sana pasti akan rosak sebelum tibanya ke sana.

(read more:http://www.rozy.web.id/bengkel-hati/kisah-penjual-tempe/)

Allah Tidak Menzalimi

Allah knows the best and He creates the best. Teringat sepotong hadis qudsi (Sahih Muslim: J16/MS455):

أَبِى ذَرٍّ عَنِ النَّبِىِّ -صلى الله عليه وسلم- فِيمَا رَوَى عَنِ اللَّهِ تَبَارَكَ وَتَعَالَى أَنَّهُ قَالَ « يَا عِبَادِى إِنِّى حَرَّمْتُ الظُّلْمَ عَلَى نَفْسِى وَجَعَلْتُهُ بَيْنَكُمْ مُحَرَّمًا فَلاَ تَظَالَمُوا يَا عِبَادِى كُلُّكُمْ ضَالٌّ إِلاَّ مَنْ هَدَيْتُهُ فَاسْتَهْدُونِى أَهْدِكُمْ يَا عِبَادِى كُلُّكُمْ جَائِعٌ إِلاَّ مَنْ أَطْعَمْتُهُ فَاسْتَطْعِمُونِى أُطْعِمْكُمْ يَا عِبَادِى كُلُّكُمْ عَارٍ إِلاَّ مَنْ كَسَوْتُهُ فَاسْتَكْسُونِى أَكْسُكُمْ يَا عِبَادِى إِنَّكُمْ تُخْطِئُونَ بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَأَنَا أَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا فَاسْتَغْفِرُونِى أَغْفِرْ لَكُمْ يَا عِبَادِى إِنَّكُمْ لَنْ تَبْلُغُوا ضَرِّى فَتَضُرُّونِى وَلَنْ تَبْلُغُوا نَفْعِى فَتَنْفَعُونِى يَا عِبَادِى لَوْ أَنَّ أَوَّلَكُمْ وَآخِرَكُمْ وَإِنْسَكُمْ وَجِنَّكُمْ كَانُوا عَلَى أَتْقَى قَلْبِ رَجُلٍ وَاحِدٍ مِنْكُمْ مَا زَادَ ذَلِكَ فِى مُلْكِى شَيْئًا يَا عِبَادِى لَوْ أَنَّ أَوَّلَكُمْ وَآخِرَكُمْ وَإِنْسَكُمْ وَجِنَّكُمْ كَانُوا عَلَى أَفْجَرِ قَلْبِ رَجُلٍ وَاحِدٍ مَا نَقَصَ ذَلِكَ مِنْ مُلْكِى شَيْئًا يَا عِبَادِى لَوْ أَنَّ أَوَّلَكُمْ وَآخِرَكُمْ وَإِنْسَكُمْ وَجِنَّكُمْ قَامُوا فِى صَعِيدٍ وَاحِدٍ فَسَأَلُونِى فَأَعْطَيْتُ كُلَّ إِنْسَانٍ مَسْأَلَتَهُ مَا نَقَصَ ذَلِكَ مِمَّا عِنْدِى إِلاَّ كَمَا يَنْقُصُ الْمِخْيَطُ إِذَا أُدْخِلَ الْبَحْرَ يَا عِبَادِى إِنَّمَا هِىَ أَعْمَالُكُمْ أُحْصِيهَا لَكُمْ ثُمَّ أُوَفِّيكُمْ إِيَّاهَا فَمَنْ وَجَدَ خَيْرًا فَلْيَحْمَدِ اللَّهَ وَمَنْ وَجَدَ غَيْرَ ذَلِكَ فَلاَ يَلُومَنَّ إِلاَّ نَفْسَهُ ».

Antara hadis yang saya suka.


Penutup

Berbaik sangkalah terhadap Allah, berbaik sangkalah terhadap ketentuanNya.


Wallahu'alam.


No comments:

Post a Comment