Thursday, May 26, 2011

RASUAH


Ikuti dialog di bawah.

(Menonton Berita Terkini...Isu rasuah terpapar)

Saya: Banyaknya kes rasuah...

Mak: (menganggukkan kepala)

Saya: Agaknya pekerjaan apa yang tak ada rasuah dan tak boleh dirasuah?... cikgu, doktor, nurse?

Mak: Cikgu, doktor, nurse, boleh je nak dirasuah. Rasuah cikgu untuk pass exam atau dapatkan sijil, rasuah doktor untuk buat laporan kesihatan palsu, rasuah nurse untuk manipulasi ubat atau sebagainya...

(Sama-sama tersenyum, ada unsur-unsur criminal mind di situ...tapi itu hanya sekadar method)

Saya: (mengerahkan fikiran)....apa lagi ye yang tak boleh dirasuah?

Mak: HATI....

Saya: (terpempan sebentar dan mengangguk sambil bermonolog)...Hati?? Oh hati..kenapalah tak terfikir awal-awal tadi..

Mak: Hati yang dalamnya Islam tertegak, hati yang syariah menjadi protectornya, hati yang sangat takut dengan murka Pemiliknya...Inilah hati yang salimah. Siapa pun dia, apa pun pekerjaannya, selagi dia ada hati yang berfungsi ini, dia tak akan dirasuah dan tak akan menerima rasuah...

Rasuah

Rasuah adalah haram dalam Islam berdasarkan dalil Al-Quran.

" Dan janganlah kamu makan harta orang lain di antara kamu dengan jalan yang batil, dan janganlah kamu menyuap dengan harta itu kepada para hakim, dengan maksud agar kamu dapat memakan harta sebagian harta orang lain itu dengan jalan dosa, padahal kamu mengetahui." (Surah Al-Baqarah: 188)

Rasuah lawannya amanah. Orang yang amanah ialah orang yang hatinya berfungsi, imannya memagari, dan mereka adalah mu'min yang sebenar-benar mu'min. Allah mentioned dalam surah Al-Mu'minun ayat 1-11, ciri-ciri mu'min yang berjaya, antaranya:
" Sungguh beruntung, orang yang memelihara amanah-amanah dan janjinya." (Surah Al-Mu'minun: 8)

Manakala, orang yang merasuah atau dirasuah, atau dengan kata lainnya menyeleweng, adalah orang yang hatinya tidak berfungsi, imannya tidak menyuluhi, dan hanya keuntungan dunia yang dikejari. Mereka adalah orang-orang yang rugi.

Penutup

Bila dilihat kembali, setiap persoalan, jawapan, pencarian, kajian, masalah, dan sebagainya...pasti akan kembali kepada soal keimanan. Maka, mari sama-sama perbaiki pasak keimanan, agar sejahtera kehidupan.

~Jadilah qudwah, Hindari rasuah~

2 comments:

  1. Assalamu'alaikum Ustazah Athirah,

    Jazakumullah khair sangat-sangat sebab dulu izinkan saya salin dan sebar artikel tentang Dr Yusuf Qaradhawi,(http://ikhwanzhaki.blogspot.com/2009/07/tawadhu-yang-tinggi.html) dan kini banyak sahabat kita ambil manfaat daripada kisah tersebut.

    Mudah-mudahan dijadikan kita hamba yang istiqamah dan ikhlas.

    ReplyDelete
  2. Wa'alaikumslm akh ikhwan.

    Dari Allah jua, segala kebaikkan.Alhamdulillah..
    Jazana Wa iyyaka. Moga Allah redha.

    ReplyDelete